Αύξηση δαπανών για φάρμακα το 2024

Περιεχόμενα
Το 2024 αποτέλεσε μια χρονιά έντονης αύξησης των φαρμακευτικών δαπανών στην Ελλάδα, με τους πολίτες να ξοδεύουν περισσότερα χρήματα για την αγορά φαρμάκων. Η εισαγωγή νέων, ακριβότερων θεραπειών και οι αυξημένες ανάγκες περίθαλψης οδήγησαν σε συνολική ιδιωτική φαρμακευτική δαπάνη άνω των 1,9 δισ. ευρώ, έναντι 1,81 δισ. ευρώ το 2023.
Αυτή η αύξηση προκύπτει από τις δαπάνες των πολιτών για διαφορετικές κατηγορίες φαρμάκων:
- Συμμετοχή ασφαλισμένων στα αποζημιούμενα φάρμακα (θεσμοθετημένη συμμετοχή & πρόσθετη επιβάρυνση σε περίπτωση επιλογής ακριβότερου φαρμάκου).
- Αγορά μη αποζημιούμενων φαρμάκων από ασφαλιστικά ταμεία.
- Φάρμακα που οι ασθενείς επιλέγουν να πληρώσουν εξ ολοκλήρου από την τσέπη τους.
- Αποζημίωση από ιδιωτικές ασφαλιστικές εταιρείες.
Αναλυτικά στοιχεία ιδιωτικών φαρμακευτικών δαπανών
- Θεσμοθετημένη συμμετοχή (0%, 10% ή 25% επί της τιμής αποζημίωσης)
- Οι πολίτες το 2024 κατέβαλαν πάνω από 450 εκατ. ευρώ, έναντι 434 εκατ. ευρώ το 2023.
- Επιπλέον επιβάρυνση λόγω επιλογής ακριβότερου φαρμάκου
- Το κόστος ανήλθε σε πάνω από 320 εκατ. ευρώ, από 300 εκατ. ευρώ το 2023.
Αυτή η αύξηση οφείλεται στην ελαφρά άνοδο της αγοράς αποζημιούμενων φαρμάκων (2%) και στην κατάργηση της εξίσωσης λιανικής και ασφαλιστικής τιμής για τα γενόσημα.
- Άλλες ιδιωτικές δαπάνες (Δεκ. 2023 – Νοέμ. 2024)
- Μη συνταγογραφούμενα φάρμακα (ΜΗΣΥΦΑ): 422 εκατ. ευρώ (από 391 εκατ. ευρώ).
- Φάρμακα της αρνητικής λίστας: 136 εκατ. ευρώ (από 125 εκατ. ευρώ).
- Φάρμακα που πληρώθηκαν εξ ολοκλήρου από τους ασθενείς: 589 εκατ. ευρώ (από 558 εκατ. ευρώ).
Η άνοδος των ηλεκτρονικών φαρμακείων
Το 2024 αποδείχθηκε ιδιαίτερα αποδοτική χρονιά για τα ηλεκτρονικά φαρμακεία, τα οποία παγιώνουν πλέον ένα σταθερό μερίδιο στην αγορά.
Σύμφωνα με τα στοιχεία της υπηρεσίας ePharmacy audit, το ηλεκτρονικό φαρμακείο κατέχει 15% της συνολικής αγοράς, ενώ τα φυσικά φαρμακεία διατηρούν το υπόλοιπο 85%.
- Συνολικός τζίρος ηλεκτρονικών φαρμακείων: 159 εκατ. ευρώ (έναντι 157 εκατ. ευρώ το 2023).
- Καταναλωτική βάση σταθερή, με την αγορά να διαμορφώνει μια ισορροπημένη δυναμική μεταξύ διαδικτύου και φυσικών καταστημάτων.
Οι πωλήσεις στα ηλεκτρονικά φαρμακεία διαμορφώνονται ως εξής:
- OTC (Over The Counter) φάρμακα & PEC (προσωπική φροντίδα – καλλυντικά): 82%-94% του συνόλου των πωλήσεων.
- OTC φάρμακα: Σταθερή αύξηση 20,5% (σε κυλιόμενη 12μηνη βάση).
- PEC προϊόντα: Μικρή μείωση -2,4%.
Η σταθερή ανάπτυξη των ηλεκτρονικών φαρμακείων αποδεικνύει ότι οι καταναλωτές επιλέγουν όλο και περισσότερο την άνεση και την ευκολία των διαδικτυακών αγορών, συμβάλλοντας στην εξέλιξη της αγοράς φαρμάκων στην Ελλάδα.