Το Υπόγειο του Ντοστογιέφσκι για λίγο ακόμα στο Θέατρο Βρετάνια

Το αριστούργημα της παγκόσμιας λογοτεχνίας, «Το Υπόγειο» του Φιόντορ Ντοστογιέφσκι, ζωντανεύει στη σκηνή του Θεάτρου Βρετάνια μέχρι τις 26ω Φεβρουαρίου 2025, σε μια παράσταση που υπόσχεται να προσφέρει στο κοινό μια βαθιά φιλοσοφική και συναισθηματική εμπειρία.
Σε σκηνοθεσία και θεατρική προσαρμογή του Πάνου Αγγελόπουλου, η παράσταση επιχειρεί να γεφυρώσει τη λογοτεχνική κληρονομιά με τη σύγχρονη θεατρική τέχνη, προσφέροντας μια πρωτόγνωρη αναμέτρηση με τα μεγάλα υπαρξιακά ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης.
Μια σύγχρονη θεατρική προσέγγιση
«Το Υπόγειο» είναι ένα έργο που καταγράφει την εσωτερική σύγκρουση ενός ανθρώπου που αποσύρεται από την κοινωνία, αμφισβητώντας τις αξίες της και ταυτόχρονα τον ίδιο του τον εαυτό. Μέσα από μια δυνατή εσωτερική μονολογία, ο πρωταγωνιστής παλεύει με την απελπισία, την αυτοαμφισβήτηση, την ανάγκη για αγάπη και την αδυναμία του να συνδεθεί με τον κόσμο γύρω του.
Η σκηνοθετική προσέγγιση του Πάνου Αγγελόπουλου δίνει έμφαση στη διαχρονική σημασία του έργου, ενώ η πρωτότυπη μουσική του Δημήτρη Παπαδημητρίου ενισχύει την ψυχολογική ένταση της παράστασης. Η χρήση σύγχρονων σκηνικών τεχνικών, όπως η εικονική πραγματικότητα, δημιουργεί μια καθηλωτική ατμόσφαιρα που φέρνει τον θεατή πιο κοντά στην ψυχική αναταραχή του ήρωα.
Ένα δυνατό καστ στη σκηνή
Στον πρωταγωνιστικό ρόλο του «ανθρώπου του υπογείου» συναντάμε τον κορυφαίο ηθοποιό Δημήτρη Πιατά, ο οποίος καλείται να αποδώσει την πολυπλοκότητα και τις αντιφάσεις αυτού του μοναχικού και εσωστρεφούς χαρακτήρα. Στο πλευρό του, η Κατερίνα Μισιχρόνη ενσαρκώνει τη Λίζα, μια γυναίκα που γίνεται ο καθρέφτης της συναισθηματικής του σύγχυσης. Μαζί τους, ο Κωνσταντής Ζημιανίτης και μια ομάδα χορού, που προσθέτει μια δυναμική κίνηση στην αφήγηση.
Το έργο και η σημασία του
«Το Υπόγειο» αποτελεί μια από τις πιο τολμηρές και βαθυστόχαστες δημιουργίες του Ντοστογιέφσκι. Πρόκειται για ένα έργο που εξερευνά την ανθρώπινη ψυχολογία σε όλο της το εύρος, από την ακραία μοναξιά μέχρι την εσωτερική εξέγερση. Ο ήρωας δεν είναι απλώς ένας άνθρωπος που ζει στο περιθώριο – είναι ένας στοχαστής, ένας αντιφατικός χαρακτήρας που αναμετριέται με το ίδιο του το μυαλό.

Η σχέση του με τη Λίζα είναι ένα από τα πιο συγκινητικά σημεία του έργου, καθώς αναδεικνύει τις βαθιές εσωτερικές αντιφάσεις του ήρωα: την επιθυμία του για εγγύτητα και ταυτόχρονα τον φόβο του να συνδεθεί πραγματικά με κάποιον άλλο άνθρωπο.
Ο Νίτσε, όταν διάβασε τυχαία το έργο σε ένα βιβλιοπωλείο, ένιωσε μια βαθιά ταύτιση, δηλώνοντας: «Μήτε στο παρόν, μήτε στο παρελθόν βρίσκω κάποιον που να μου μοιάζει». Αυτή η αναγνώριση από έναν από τους μεγαλύτερους φιλοσόφους της εποχής δείχνει τη διαχρονικότητα και την επιδραστικότητα του έργου.
Μια παράσταση που δεν πρέπει να χάσετε
Η θεατρική μεταφορά του «Υπογείου» δεν είναι απλώς μια αναβίωση ενός κλασικού λογοτεχνικού έργου – είναι μια σύγχρονη αναμέτρηση με τα πιο βασανιστικά ερωτήματα της ανθρώπινης ύπαρξης. Πώς μπορεί η αυτογνωσία να οδηγήσει στην αυτοκαταστροφή; Πώς η ελευθερία μπορεί να μετατραπεί σε βάρος;
- Συμμετέχουν: Κωνσταντής Ζημιανίτης και ομάδα χορού