Νέος ΚΟΚ: Αυστηρότερα μέτρα- Τι θα ισχύει;

Αυστηρότερες ποινές και πρόστιμα
Ο νέος Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας (ΚΟΚ) εισάγει αυστηρότερες ποινές και «τσουχτερά» πρόστιμα, με στόχο τη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Οι παραβάσεις πλέον κατηγοριοποιούνται σε χαμηλής, μεσαίας και υψηλής επικινδυνότητας, γεγονός που επιτρέπει την αναλογικότερη επιβολή ποινών.
Επιπλέον, η χρήση νέων τεχνολογιών, όπως οι κάμερες παρακολούθησης, θα εξασφαλίσει την αποτελεσματικότερη εφαρμογή των κανόνων, ιδιαίτερα στην Αττική, όπου θα τοποθετηθούν πάνω από 1.300 κάμερες εντός του 2025.
Όλοι υπόλογοι: Οδηγοί, Πατινέρ και Πεζοί
Ο νέος ΚΟΚ δεν στοχεύει μόνο στους οδηγούς αυτοκινήτων και μοτοσικλετών, αλλά και στους χρήστες ελαφρών ηλεκτρικών οχημάτων (πατίνια), καθώς και στους πεζούς που παρακωλύουν την κυκλοφορία ή εκθέτουν τον εαυτό τους και άλλους σε κίνδυνο. Η καλλιέργεια οδικής παιδείας είναι απαραίτητη για όλους τους χρήστες του οδικού δικτύου.
Μείωση ορίων ταχύτητας
Μία από τις σημαντικότερες αλλαγές είναι η μείωση του ορίου ταχύτητας στις αστικές περιοχές από 50 χλμ./ώρα σε 30 χλμ./ώρα. Σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο Ασφάλειας των Μεταφορών, αυτό το μέτρο έχει οδηγήσει σε μείωση των τροχαίων ατυχημάτων έως και 40%. Παράλληλα, μειώνει δραστικά τον κίνδυνο θανάσιμου τραυματισμού πεζών, καθώς μια σύγκρουση με 50 χλμ./ώρα είναι πέντε φορές πιο επικίνδυνη από μία με 30 χλμ./ώρα.
Στατιστικά Σοκ
Το 2023 καταγράφηκαν 1.845 τροχαία ατυχήματα με πεζούς, εκ των οποίων τα 95 ήταν θανατηφόρα. Στην Αχαΐα σημειώθηκαν 17 τέτοια περιστατικά, με ένα θανατηφόρο. Τα στατιστικά αυτά καταδεικνύουν την ανάγκη για άμεση δράση ώστε να προστατευθούν ζωές και να αποτραπούν μελλοντικές τραγωδίες.
Ψηφιοποίηση των ελέγχων
Η τεχνολογία αξιοποιείται στον νέο ΚΟΚ, καθώς εισάγεται η άμεση καταγραφή των παραβάσεων μέσω καμερών και αισθητήρων. Παράλληλα, η κατηγοριοποίηση των παραβάσεων δημιουργεί ένα πιο δίκαιο και στοχευμένο σύστημα ποινών. Η φιλοσοφία του νέου ΚΟΚ επικεντρώνεται στον οδηγό και όχι στο όχημα, με σκοπό την αλλαγή νοοτροπίας και τη βελτίωση της οδικής συμπεριφοράς.
Ο νέος ΚΟΚ περιλαμβάνει ρυθμίσεις για τη μικροκινητικότητα, οι οποίες περιλαμβάνουν:
- Υποχρεωτική χρήση κράνους για ηλεκτρικά πατίνια.
- Σαφή όρια ταχύτητας για τα ελαφρά ηλεκτρικά οχήματα.
- Διευκόλυνση των δικύκλων με δυνατότητα κίνησης μεταξύ αυτοκινήτων που βραδύνουν.
- Δημιουργία ζωνών αναμονής για δίκυκλα στους φωτεινούς σηματοδότες.
Εφαρμογή των ποινών
Η αφαίρεση διπλώματος δια βίου, αν και υπάρχει στο νομικό πλαίσιο, έχει αποδειχθεί ανεφάρμοστη. Αντίθετα, η επιβολή μικρότερων, αλλά εφαρμόσιμων, ποινών μπορεί να αποδειχθεί πιο αποτελεσματική στη βελτίωση της οδικής ασφάλειας. Η χρήση Μέσων Μαζικής Μεταφοράς πρέπει επίσης να ενισχυθεί, προκειμένου να μειωθεί η εξάρτηση από τα ΙΧ και να καταστεί η κυκλοφορία πιο βιώσιμη.
Η αναθεώρηση του ΚΟΚ δεν αποτελεί απλώς μια τεχνική αλλαγή, αλλά κοινωνική ανάγκη. Η ασφάλεια στους δρόμους δεν είναι πολυτέλεια, αλλά προϋπόθεση για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Με εκπαίδευση, ενημέρωση και χρήση τεχνολογίας, μπορούμε να δημιουργήσουμε ένα καλύτερο αύριο για όλους τους πολίτες. Οι αλλαγές που εισάγει ο νέος ΚΟΚ αποτελούν ένα σημαντικό πρώτο βήμα προς αυτή την κατεύθυνση.
Όσα είπε η τέως υφυπουργός Υποδομών και Μεταφορών, βουλευτής Αχαΐας της ΝΔ, Χριστίνα Αλεξοπούλου.
«Η αναθεώρηση του Κώδικα Οδικής Κυκλοφορίας δεν αποτελεί μια τεχνική διαδικασία, αλλά κοινωνική ανάγκη. Μετά από 18 χρόνια από την τελευταία του σημαντική αλλαγή, το πλαίσιο των κανόνων που διέπει την κυκλοφορία στους δρόμους έπρεπε να προσαρμοστεί στις σύγχρονες ανάγκες»