Νέοι κανόνες στο ΚΤΕΟ: Ποια αυτοκίνητα θα «κόβονται» πλέον;

Πίνακας περιεχομένου
Τι αλλάζει στα ΚΤΕΟ όλης της χώρας καθώς θεσπίζονται νέοι κανόνες για τα diesel αυτοκίνητα.
Με τα νέα μέτρα ελέγχου στα ΚΤΕΟ, η κυβέρνηση στοχεύει στον περιορισμό των οχημάτων που ρυπαίνουν το περιβάλλον, δίνοντας ιδιαίτερη έμφαση στα πετρελαιοκίνητα αυτοκίνητα.
Τι αλλάζει στο ΚΤΕΟ;
Ένας από τους βασικούς άξονες του νέου νομοσχεδίου είναι η εισαγωγή μέτρησης των εκπεμπόμενων μικροσωματιδίων. Ο στόχος είναι να σταματήσει η κυκλοφορία αυτοκινήτων που λειτουργούν χωρίς φίλτρα DPF ή με «πειραγμένα» φίλτρα, καθώς αυτά εκπέμπουν υπερβολική αιθάλη και επιβαρύνουν το περιβάλλον.
Τι είναι τα φίλτρα DPF και γιατί είναι σημαντικά;
Τα φίλτρα συγκράτησης μικροσωματιδίων (DPF – Diesel Particulate Filter) είναι ειδικά συστήματα που φιλτράρουν και παγιδεύουν τα βλαβερά σωματίδια αιθάλης από τους κινητήρες diesel. Χωρίς αυτά, η εκπομπή μικροσωματιδίων αυξάνεται δραματικά, επηρεάζοντας αρνητικά τόσο το περιβάλλον όσο και τη δημόσια υγεία.
Το φίλτρο DPF λειτουργεί με τη συγκράτηση και σταδιακή καύση των μικροσωματιδίων, ώστε να μην απελευθερώνονται στην ατμόσφαιρα. Ωστόσο, έχει περιορισμένη χωρητικότητα και αν δεν καθαρίζεται τακτικά, μπορεί να βουλώσει, προκαλώντας προβλήματα στη λειτουργία του κινητήρα.
Παρά την οικολογική του σημασία, πολλοί οδηγοί επιλέγουν να το αφαιρέσουν, καθώς η αντικατάστασή του μπορεί να κοστίσει από 1.000 έως 4.000 ευρώ. Αυτή η πρακτική, όμως, είναι πλέον παράνομη και οι νέοι έλεγχοι θα την εντοπίζουν άμεσα.
Αυστηρότεροι έλεγχοι και πρόστιμα
Σύμφωνα με το νέο νομοσχέδιο, τα αυτοκίνητα που δεν διαθέτουν φίλτρο DPF θα απορρίπτονται στο ΚΤΕΟ, ακόμα κι αν είναι τεχνικά λειτουργικά. Επιπλέον, όσοι συνεχίζουν να κυκλοφορούν με ρυπογόνα οχήματα, θα βρίσκονται αντιμέτωποι με αυστηρότερες κυρώσεις.
Ο Κώδικας Οδικής Κυκλοφορίας προβλέπει πρόστιμο 200 ευρώ για οχήματα που εκπέμπουν ρύπους πάνω από τα επιτρεπτά όρια, ενώ παράλληλα θα αφαιρούνται και τα στοιχεία κυκλοφορίας. Αυτό σημαίνει ότι οχήματα χωρίς το απαραίτητο φίλτρο δεν θα μπορούν να κυκλοφορούν νόμιμα μέχρι να αποκατασταθεί η παράβαση.
Μικτά Κλιμάκια Ελέγχου στα ΚΤΕΟ
Η κυβέρνηση προχωρά επίσης στη δημιουργία Μικτών Κλιμακίων Ελέγχου, τα οποία θα έχουν ως αποστολή την παρακολούθηση της λειτουργίας των ΚΤΕΟ και τον εντοπισμό παράνομων πρακτικών. Τα κλιμάκια αυτά θα διασφαλίζουν ότι οι έλεγχοι διεξάγονται με ακρίβεια και αμεροληψία, αποτρέποντας παρατυπίες και εικονικές εγκρίσεις οχημάτων που δεν πληρούν τα απαραίτητα πρότυπα.
Ταυτόχρονα, προβλέπεται η αναβάθμιση του Μητρώου Εισαγόμενων Μεταχειρισμένων Οχημάτων, ώστε να υπάρχει αυστηρότερη παρακολούθηση των αυτοκινήτων που εισάγονται και ταξινομούνται στη χώρα. Με αυτόν τον τρόπο, θα διασφαλιστεί ότι όλα τα οχήματα πληρούν τις απαιτούμενες προδιαγραφές και ότι οι οδηγοί δεν μπορούν να παρακάμψουν τους ελέγχους.
Τι σημαίνουν αυτές οι αλλαγές για τους οδηγούς;
Οι οδηγοί diesel αυτοκινήτων θα πρέπει να φροντίζουν τη σωστή λειτουργία του DPF τους, καθώς πλέον δεν θα μπορούν να περάσουν τον έλεγχο του ΚΤΕΟ χωρίς αυτό. Παράλληλα, η αυστηρότερη επιτήρηση σημαίνει ότι οι παράνομες τροποποιήσεις θα εντοπίζονται ευκολότερα και τα οχήματα που δεν πληρούν τις προδιαγραφές θα απομακρύνονται από την κυκλοφορία.
Οι νέοι κανόνες στοχεύουν στο να έχουν θετικό αντίκτυπο στην ποιότητα του αέρα, καθώς θα μειωθεί σημαντικά η εκπομπή επικίνδυνων μικροσωματιδίων. Παρόλο που η συμμόρφωση μπορεί να είναι δαπανηρή για ορισμένους οδηγούς, τα μακροπρόθεσμα οφέλη για την υγεία και το περιβάλλον είναι πολύ σημαντικά.